Автомобилската индустрија во Светот денес
оригинално објавено на: 26 Jan 2012
Автомобилската индустрија пионерските чекори ги направила во Германија, потоа во Франција, Велика Британија, САД итн. Оваа индустриска гранка од причина што овозможува ,,постоење на низа други индустриски гранки со кои неминовно кооперира главно е својствена на индустриски и технички развиени земји,, (Кироски, 1981). Истата покажува интересна динамика на развој со одредени осцилации посебно од осумдесетите години на минатиот век па наваму. Од годините на т. н. Златното време на автомобилската индустрија со производство од 35,6 милиони автомобили во 1989 година и 35,7 милиони автомобили во 1990 година (Дамев, 1996), производството се зголемило за близу 70 % во 1999, до над 80 % во 2008 година со производство на 61,7 милиони возила. Интензивниот пораст на производството е резултат на растот на автомобилската индустрија како кај старите производители, така и кај земјите од Далечниот Исток, каде водат Јапонија, Јужна Кореа, за да во 2009 година Кина, со над 13 милиони моторни возила годишно производство, стане водечка земја во автомобилското производство. Во структурата на производството на моторни возила над 70% се патнички автомобили (52,7 милиони во 2008 година), а останатите се комерцијални моторни возила (17,8 милиони – 2008 година). Растот на производството на патнички автомобили е далеку понагласен посебно од деведесетите години на 20 век па наваму. За разлика од нив производството на комерцијални возила бележи осцилации и впечатливи опаѓања посебно во последните неколку години. Истовремено во изминативе 15 години се направени нагласени регионални разлики меѓу производните региони на овие два типа на моторни возила. Поточно ако во деведесетите години на минатиот век Јапонија се издвојувала како земја која опфаќа 2/5 од светското производство на комерцијални моторни возила, во следните години, а посебно по 2000 година нејзиното учество е само нешто над 9% и заедно со Кина (15%) и Тајланд (5,6%) произведуваат близу 25% од светското производство на комерцијални возила. Најголем производител на комерцијални возила е САД каде се одвива близу 1/3 од светското производство.

Според податоците од 2008 година 46 % од производството на патнички автомобили се произведени во Азија, 35% во Европа, 12% во Северна и 6 % во Јужна Америка, близу 2% во Австралија со Океанија и скоро 1% во Африка. Најголеми производители на патнички возила се Јапонија (42% од Азиското производство на патнички автомобили), Кина (28%) и Јужна Кореа (14%). Кај европските производители 85% од производството во автомобилската индустрија се патнички автомобили. Најголем производител е Германија, потоа Франција, Шпанија и Италија кои учествуваат со близу 2/3 во европскотo производство на патнички автомобили. Оттаму главно се издвојуваат неколку карактеристички региони на автомобилската индустрија: реонот на Далечниот Исток (Јапонија, Кина, Јужна Кореа), реонот на САД, реонот на Европа.

Јапонија посебен развој на автомобилската индустрија доживува по нафтената криза во 1973 година со производство на висококвалитетни помали возила со мала потрошувачка на гориво. Подоцна ги надминува САД и прераснува во најголем производител на моторни возила во светот се до 2008 година кога водечката улога ја презема Кина. Овој вид индустрија ја предводат шест големи производители кои имаат свои погони ширум светот: Тојота, Нисан, Мицубиши, Мазда, Хонда и Сузуки. Според проследените периоди на развој очигледно е дека настанала измена во структурата на производство со убедлива предност на патничките автомобили кои во последниот анализиран период учествуваат со 86% во вкупното производство. Најголем производител е Тојота со над 1/3 во вкупниот број патнички автомобили. Моделот на развој на автомобилската индустрија во САД била пример за просторна организација и развој на овој вид индустрија во Јапонија. Истата е лоцирана во Нагоја во чија околина е Тојота Сити т. н. Јапонски Детриот, Хирошима, Токио, Јокохама, Осака, Икеда и др.

Рапиден пораст автомобилската индустрија во Кина доживува од деведесетите години на 20 век, па наваму за да во 2008 и 2009 година со над 13 милиони произведени возила се искачи на врвот меѓу земјите производители на моторни возила. Од нив 10,4 милиони се патнички автомобили, а останатите се комерцијални возила како автобуси, камиони и трактори. Од произведените автомобили 44,3% се локални брендови (BYD, Chery, Geely, Hafei, Jianghuai (JAC), Chang’an (Chana), Great Wall, Roewe и др.), додека останатите се произведени од странски инвеститори во Кина (Volkswagen, General Motors, Hyundai, Nissan, Honda, Toyota) и др. Автомобилската индустрија во Јужна Кореа интензивно се развива за да во 2009 година со производство на 3,5 милиони моторни возила е на петто место во светот. Од вкупното производство 90% се патнички автомобили. Главни производители се Hyundai, Daewoo и KIA.

Во текот на долгиот период на развој на автомобилската индустрија во САД, производството било организирано на повеќе места како во источниот дел на Масачусес, северниот дел на Њу Џерси, долината на Хадсон-Мохвек, долината на Контектикат, југоисточна Пенсилванија, Кливленд и Чикако. Во 1909 година центарот на збиднувања се пренасочил на средниот запад, за да во 1914 година, централно место го зазема Детроит (Vajt et al, 1972). Поточно тоа е предуслов од 1900 до 1930 година Детроит популациски да расне од 305 000 на 1 837 000 жители. До 1909 година бројот на производители на автомобили се искачил над 200. Но по 1909 година бројот на производители нагло опаднал за да во период од 10 години во производството останаа да доминираат Џенерал Моторс, Форд и Крајслер. (Klepper, 2001). Детроит поседувал многу локациони поволности и предности за локација на автомобилската индустрија како местоположбата во однос на фабриките за монтажа низ целата земја до кои биле испраќани автомобилските делови, во однос на производството и доставата на железо и челик. Покрај Детроит како центри за производство на автомобили се истакнувале Флинт, Ленсинг, Понтијак, Кенос, Јужен Бенд и Толедо. Поточно надвор од Детроит автомобилската индустрија се децентрализирала кон морскиот брег и преку океанот до фабрики за монтирање во близина на пазарот, што секако не ја загрозила водечката улога на Детроит, а со тоа и на Мичиген. (Vajt et al, 1972). Се до 80 – те години на 20 век САД биле водечки во автомобилската индустрија (со годишно производство од близу 5 милиони патнички и 6,57 милиони камиони и автобуси), за да подоцна биде надмината од Јапонија. Во 2008 година произвеле 8 705 239 моторни возила од кои 43% биле патнички автомобили. Автомобилската индустрија е сконцентрирана во државите Мичиген, Охајо, Тенеси и Мисури. Најголем дел од производството на товарни возила се одвива во Индијана и Охајо. Преовладува т.н. големата тројка Форд, Крајслер и Џенерал Моторс со седиште во Детроит, а 1/4 од сите автомобили се произведувале во подружниците на јапонските и германските фирми како на пр. фабриката Мерцедес – Бенз во Алабама, BMW во Спартенбург во Јужна Каролина.Пред рецесијата во 2009 година, која и зададе удар на автомобилската индустрија заради што беа потребни државни интервенции за помош, оваа индустриска гранка во САД вработувала околу 800000 работници. Од нив скоро половина биле вработени во производството на составни делови.
На просторот на Европа најголем дел од автомобилската индустрија е сконцентрирана во Западна Европа (16% од вкупните моторни возила и 19% од патничките автомобили произведени во светот во 2009 година).
Најголем производител е Германија со произведени над 5,2 милиони патнички возила, 308 000 камиони, автобуси и други возила во 2009 година. Оваа индустриска гранка учествува со близу 1/5 од БДП на земјата. Главни центри на автомобилската индустрија се Волсфсбург (Volkswagen), Хановер, Инголштат (Audi), Салцигитер, Касел, Емден, Риселсхајм и Бохум (Opel), Келн (Ford), Штутгард, Зинделфинген, Гагенау и Манхајм (Mercedes), Минхен и Динголфинг (BMW) итн.
Автомобилската индустрија во Франција главно е сконцентрирана во Париз и во околината (седиштата на претпријатијата Рено во Бијанкур кај Париз; Ситроен во Неји-сир Сен и Пежо во Париз). Поради политиката за форсираната децентрализација поголем број нови фабрики за автомобили и составни делови се лоцирани низ цела Франција.
Италија е значаен производител на автомобили. Најголеми производители се Фиат и Ланчиа во Торино, Алфа Ромео во Милано, Ферари во Маранело и Масерати во Модена.
Русија е меѓу поголемите производители на автомобили. Познати фабрики за автомобили се наоѓаат во Москва, потоа Горки, Нижни Новгород (патнички автомобили и камиони), Толјати (Лада), индустриските центри на Долна Кама како Бережне Челни за производство на патнички автомобили и сл.
Автор: д-р Билјана Апостоловска-Тошевска, Институт за географија, Скопје